E-commerce

 A teljes e-commerce dokumentum PDF formátumban

Azok a magyarországi cégek, amelyek már az EU csatlakozás előtt is megfelelő tapasztalatokat szereznek e-commerced területen, a B2B elektronikus kereskedelem terén biztosan fel tudják majd venni a versenyt a nyugati, akkor már szintén évek óta ezeket a rendszereket használó cégekkel.

Ezért, ha az Ön cége kereskedelmi tevékenységet folytat, mindenképpen érdemes pár gondolatot áldozni az elektronikus kereskedelmi megoldásoknak.

Ha Ön kiterjedt viszonteladói hálózattal rendelkezik, ügyfelei rendszeresen adják le megrendeléseiket, és rendszeresen utalják át a megrendelt termékek ellenértékét. Ebben az esetben tehát egy aránylag szoros, ismertségen alapuló bizalmi viszony működik.

Ennek informatikai megoldására egy zárt B2B alkalmazás használható, amelybe az Ön ügyfelei is beléphetnek, a megrendelni kívánt termékeket kiválasztják, és megrendelik. Szinte ugyanabban a pillanatban megjelenhet a megrendelés az Ön raktárában, ahol akár egyből nyomtathatják a szállítólevelet, innentől kezdve már csak a logisztikai feladatok vannak hátra.

Szükség esetén egyes "nem 100 százalékig megbízható" ügyfelek megrendelése visszatartható, hogy egy erre kijelölt kompetens munkatárs ellenőrizze, és adott esetben engedélyezheti vagy letilthatja a rendelést. Megjegyzendő, hogy itt az Ön elképzelései messze bonyolultabbak lehetnek a vázoltnál.

Kézenfekvőnek tűnik, hogy ha az Ön ügyfelei bejelentkeznek az Ön rendszerébe, akkor ez a médium egyfajta kommunikációs csatornaként is szolgálhat. Erről bővebben a cégportálról szóló részben írunk.

Ha az Ön cége kiskereskedelmi tevékenységet (is) folytat, akkor Önnek B2C megoldásra van szüksége. Ebben az esetben nagyszámú ismeretlen vásárló érkezik az Ön weboldalára, ahol rögtön lehetőséget kell biztosítani a termékek megtekintésére. Ez a rendszer tehát nyílt, bizonyos fokú adatbekérés, azonosítás csak fizetés esetén szükséges.

További különbség lehet a két rendszer között, hogy míg a B2B rendszer felhasználói pontosan tudják, hogy egy bizonyos terméknek mi a cikkszáma, és abból hány darabot rendelnek, azaz adott esetben egy egyszerűsített űrlapon egy listából rendelhetnek, addig a B2C rendszerben minden termékhez a lehető legtöbb információra szüksége van a vásárlónak ahhoz, hogy biztosan ebben az áruházban vásároljon. Tehát ebből a szempontból a B2B rendszerek nagy előnye, hogy az ügyfelek kevesebb információ alapján jóval nagyobb mennyiséget rendelnek. Természetesen ennek ellenére a B2B rendszerben is biztosítani kell minden termékspecifikációt.

A termékek megjelenítése az alábbi technikákkal segíthető elő mindkét rendszerben:

  1. Kirakat: a rendszerbe/webáruházba való belépéskor figyelemfelkeltő ajánlat az akciós/új/stb. termékekről.
  2. Keresés: egyszerű vagy részletes szempontok alapján felépíthető keresőfeltétel eredményeként jelennek meg a termékek.
  3. Kategórialista: többszintű kategóriarendszeren lépkedve jut a vásárló a termékhez (pl. háztartás/vegyiáruk/mosogatószerek)
  4. Terméklista: egy kategóriába vagy találati listába tartozó termékek, rövid leírással, kis képpel, árral, stb.
  5. Termékoldal: egy termékről szóló információs lap, adott esetben több, nagyobb kép, műszaki specifikáció, részletes leírás, link a gyártó honlapjára, stb. Ezen az oldalon lehet kosárba tenni (a megrendelési listára tenni) a terméket, a darabszám megadása után.

A termékek kiválasztása után a megrendelés elküldése következhet. Ezt a rendelési lista átnézése, javítása előz meg. Ezt a rendelési listát B2C webáruházak esetében hagyományosan kosárnak nevezzük. B2B esetében a fizetés általában átutalással mehet, ekkor tehát nincs szükség fizetési rendszerre, csak a rendelési adatokat kell majd a számlázási osztály rendszerében megjeleníteni. B2C rendszer esetében felmerülhet a bankkártyás fizetési mód, az utánvét vagy egyéb konstrukciók.

Megrendelés után az Ön számára különféle rendelési listákra lehet szükség, adott esetben termékcsoportonkénti vagy akár termékenkénti lebontással. Továbbá naplózni lehet a rendszerben, hogy a rendelés kielégítése milyen stádiumban van. Adott esetben ezeket az információkat fel lehet kínálni a megrendelőnek megtekintésre, így ő is nyomon tudja követni, hogy rendelése jó úton halad.